BBN3402Satu2019: Minggu 13 (Ulasan Buku Kajian Wacana dan Stategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi)













NAMA: SAE FHEAN A/P EH PAL
NO. MATRIK: 196352




UlASAN BUKU “KAJIAN WACANA DAN STRATEGI KOMUNIKASI (TEORI DAN APLIKASI)"


Nama Penulis              : Normaliza Abd Rahim
Tahun diterbitkan       : 2019
Penerbit                       : Penerbit Universiti Malaysia Terengganu (UMT)
Harga buku                 : RM20

Kandungan buku “Kajian Wacana Dan Strategi Komunikasi (Teori Dan Aplikasi)” ini mempunyai teori dan diaplikasikan dalam bentuk penyelidikan yang meliputi kajian lirik lagu, cerita sosial, ujaran dan interaksi dalam kalangan kanak-kanak autisme. Buku ini terdiri daripada dua bahagian iaitu kajian wacana dan strategi komunikasi. Kedua-dua bahagian ini melibatkan komunikasi ujaran, interaksi, teks dan tulisan. Buku ini dibahagi kepada 7 Bab iaitu bermula dengan bab 1 yang membincangkan konsep wacana. Bab 2 menjelaskan teori dan pendekatan wacana manakala bab 3 menganalisis tiga kajian wacanan berikut. Strategi komunikasi pula dibincangkan dalam bab 4 manakala taksonomi pendekatan strategi komunikasi dincangkan di bab 5. Bab 6 membicarakan analisis strategi komunkasi dalam kalangan kanak-kanak Autisme. Malah, Bab 7 ialah cadangan terhadap kajian yang baharu mengenai tajuk ini. Dengan ini, buku ini amat menarik dan sesuai dijadikan rujukan kepada penyelidik yang ingin membuat kajian wacana dan strategi komunikasi. Hal ini demikian kerana kandungan dalam buku ini telah dibincangkan dengan teliti malah juga disertakan dengan contoh-contoh yang mencukupi di samping memberi kesan terhadap pemahaman yang mendalam.


REVIEWS BOOK OF "DISCOURSE REASEARCH AND COMMUNICATION STRATEGY(THEORY AND APPLICATION)"

Author Name: Normaliza Abd Rahim
Publication year: 2019
Publisher: University of Terengganu (UMT) 
Book price: RM20

The book entitled "Learning and Communication Strategy (Theory and Application)" talks about theory and apply it in a form of research that includes song lyrics, social stories, speeches and interactions among autism's children. This book consists of two parts, namely discourse analysis and communication strategies. Both parts involve communication, interaction, text and written conversation. This book is divided into 7 Chapters beginning with chapter 1 which it discusses the concept of discourse. Chapter 2 describes the theory and approach of discourse while chapter 3 analyzes the following three discourse studies. Communication strategies are discussed in Chapter 4 while taxonomic approaches and communication strategies are discussed in chapter 5. Chapter 6 discusses communication strategies among autism's children. In fact, Chapter 7 is a proposal for new research. In this regard, this book is very interesting and appropriate for being a reference to researchers who wish to learn communication strategies and discourse. This is because the content in this book has been clearly discussed and included with examples as well as affecting in-depth understanding.

Comments