BBN3402Satu2019: Minggu11(BIOGRAPHY)

Biography

            When I was at primary school, my father and mother give me about 20sen to school. And that money I did not buy anything. I prefer to save it. When I was standard five, I cycle to school. I cycle from Sungai Kajang. And my school is at Jalan Putih. And I did it until form 5. When I was form 1until form 5, I transfer to sungai Kajang school. There are so many Chinese student at the school. And there are more Chinese than Malay. My classes were all in English. Accept from Malay of course. I was not a clever student. Actually, I was not clever but really stupid. Because I love to wash television at night. And I try myself wait up at 6am and start cycling to school at 6:30 am. I am not do well in my Low certificate Education (LCE). LCE was same as PMR. I didn’t get a good result. When I was form 4 and form 5, I was in commerce class.  We have 50 children in the classrooms and I got number 48.  I’m not a good student until form 5. In my form 5, I only got grade 2. And only one certification. It is in Malay. But my parent actually happy because they think that I will fail. Because I never study, I hate study. I was a late bloomer. It means that I not clever at young. But my siblings were clever. 

            I have 7 siblings and I was number 5. My older brother, he actually is the cleverest in the family. He always got number 1. After he was taking MCE, he gets offer to study at UK in England 5 years when he 18 years old. So, because of having a clever brother, the teacher always compares between me and my brother. The teacher always said why the brother is clever and why the sister is stupid. And I feel inferior. Even though my youngest sister also gets offer to study at oversea.  But I did not go everywhere get. And I feel inferior, I said to myself that I need to change my life and I do something about it.  I have makes sure that I am the best in family.  When I entered University, I did Bachelor in Tesol and then I said “no” I did not stop here. I want to take master.

            While I was doing my master, my clever brother excellent in engineering. And that time my youngest sister also got master in America. And I ask why everyone got overseas, what wrong with Malaysia and what wrong with me? So I try to work hard. I said I have to change. Suddenly I love studying. And I also love doing research. When I got PHD, my third brother also got PHD too. And I want to be more than them. Older and third brother got their PHD but they are in business. Is not teaching, so they did not get professor. So I try apply for teaching and I get professor. And I said I was the best. 

            Suddenly, my first brother already retired. My third and fourth brother also already retired. So, it is no point because they already retired. And my sister who was studying at American, she already got Dato Sri. She also retired. And it is not surprised for me because they already retired. Even though I got Professor. It was no surprised because they will say I got PHD at 50 years old. My sister that who was youngest than me married with American and she lives at American and already an American citation and now she cannot come back Malaysia. If she wants come Malaysia, she should get VISA. It is because she already changes citizen. Although she was Malaysian, she is not Malaysian because she already gives up. And I said to her “Padan Muka”. Now, she already 60 years old and she really want to come back. And I said to her, “No, You are not Malaysian, the government send you to study at American and now you already American.” 

            To all of you, okay, try to find your passion. What do you like. That the best. The thing that what you don’t like to study, don’t like taking this couse “Penterjemahan Bahasa”. Dare with it. Just a little bit more. Maybe one year later or two years later maybe you can find your passion. And than do the best. Be the late bloomer like me. I don’t won’t you see your low level unlike me. Why? When you take PMR, I take LCE I don’t have A anymore. My MCE like your SPM I only got one A. only one. That its. That be “Bahasa Melayu”. But when bachelor I got dean’s every semester. My master I get first class. That why they said it is late bloomer. Find the word late bloomer. That why I proud to be part of that family. That why I told to my children all of you the whole things I can give you  will be education, I will pay everything for your bachelor and PHD, but you just study. I can’t give you any the material things. For example, house, car, actually I give them one car each when they get in university. Diva. 
            
            Look, that will be motivation. I said when when you get in university I give the car. But, I said the car I choose. You choose I die. I buy the car each. Provided you study until the end. That why my children said okay. But if you when go to the class I give the petrol money but if you want to go outside and watch movie with your car use your own money. Than they out. That how I control that. And also that why my children they have even the youngest one Alif he not got many A like all of you he not get 8A for exam or test. In UK he got all A. when comeback to Malaysia he got 2A. suddenly in UK he better then here. So the things that just work hard and let it go. No, I mean like any toxic or gossip just let it go. Be positive in life. So I learned from that. You have to be very positive in your life at the border for you to move and to reach out to everyone and make yourself proud not to make your friends proud, to make yourself proud. It's all about me.


BIOGRAFI

            Semasa saya berada di sekolah rendah, bapa dan ibu saya memberikan saya sekitar 20sen ke sekolah. Dan saya tidak membeli apa-apa dengan wang itu. Saya lebih suka menyimpannya. Apabila saya berusia lima tahun, saya bergayuh basikal ke sekolah. Saya mengayuh basikal dari Sungai Kajang. Dan sekolah saya di Jalan Putih. Dan saya melakukannya sehingga tingkatan 5. Apabila tingkatan 1 hingga 5, saya berpindah ke sekolah Sungai Kajang. Terdapat ramai pelajar  Cina di sekolah ini. Dan ada lebih banyak orang Cina daripada Melayu. Kelas saya semua dalam bahasa Inggeris dan masih terima bahasa Melayu. Saya bukan seorang pelajar yang bijak. Sebenarnya, saya tidak pandai tetapi benar-benar bodoh. Kerana saya suka menonton televisyen pada waktu malam.
Maka, saya cuba untuk bangun pada pukul 6 pagi dan perlu mula berbasikal ke sekolah pada pukul 6.30 pagi. Saya tidak berjaya dalam Sijil Penddikan Rendenh atau LCE. LCE adalah sama dengan PMR. Saya tidak mendapat hasil yang baik. Apabila saya berada di tingkatan 4 dan 5, saya berada di kelas perdagangan. Kami mempunyai 50 orang di bilik darjah dan saya mendapat nombor 48. Saya bukan pelajar yang baik sehingga tingkatan 5. Ketika tingkatan 5, saya hanya mendapat gred 2. Dan hanya mendapat satu pensijilan. Ia adalah bahasa Melayu. Tetapi ibu bapa saya gembira kerana mereka fikir saya akan gagal. Hal ini kerana saya tidak pernah belajar dan saya tidak suka belajar. Saya adalah late bloomer. Ini bermakna saya tidak pandai pada waktu awal. Tetapi adik-beradik saya pandai. 

            Saya mempunyai 7 adik-beradik dan saya nombor kelima. Abang saya, dia paling bijak dalam keluarga. Dia sentiasa mendapat nombor 1. Selepas dia mengambil MCE, dia mendapat tawaran untuk belajar di UK di England selama 5 tahun apabila berusia 18 tahun. Jadi, kerana mempunyai abang yang pandai, guru sentiasa membandingkan antara saya dengan abang saya. Guru sentiasa berkata mengapa abang bijak dan mengapa adik perempuan bodoh. Dan saya berasa rendah diri. Malahan kakak bongsu saya juga mendapat tawaran untuk belajar di luar negara.  Tapi saya tidak dapat pergi ke mana pun. Dan saya rasa rendah diri, saya berkata kepada diri saya, saya perlu menukar kehidupan saya dan perlu melakukan sesuatu mengenainya.  Saya telah memastikan bahawa saya adalah yang terbaik dalam keluarga.  Apabila saya memasuki universiti, saya mengambil Ijazah Sarjana Muda dalam bahasa Inggeris dan kemudian saya berkata bahawa saya tidak berhenti di sini. Saya mahu mengambil Sarjana.

            Semasa saya sedang melakukan Sarjana, abang saya yang bijak itu cemerlang dalam bidang Kejuruteraan. Dan masa itu kakak bongsu saya juga mendapat Sarjana di Amerika. Dan saya bertanya mengapa semua orang dapat pergi ke luar negara, apa yang salah dengan Malaysia dan apa yang salah dengan saya? Jadi saya cuba untuk bekerja keras. Saya berkata aku harus berubah. Tiba-tiba saya suka belajar. Dan saya juga suka melakukan penyelidikan. Apabila saya mendapat PHD, abang ketiga saya juga mendapat PHD. Dan saya mahu menjadi lebih baik daripada mereka. Abang sulung dan abang ketiga mendapat PHD tetapi mereka adalah seorang usahawan. Mereka tidak mengajar, jadi mereka tidak layak mendapat Profesor. Jadi saya cuba memohon untuk mengajar dan saya mendapat Profesor. Dan saya berkata, saya adalah yang terbaik.

            Tiba-tiba, abang pertama saya sudah bersara. Abang ketiga dan keempat saya juga sudah bersara. Jadi, ia tiada apa-apa yang mengejutkan kerana mereka sudah bersara. Dan kakak saya yang belajar di Amerika, dia sudah mendapat Dato Sri. Dia juga bersara. Dan ia tidak mempunyai apa-apa untuk saya kerana mereka sudah bersara. Walaupun saya mendapat Profesor, ia tidak mengejutkan kerana mereka akan pandang saya mendapat Profesor pada usia 50 tahun. Kakak saya bahawa yang lebih muda daripada saya berkahwin dengan orang Amerika dan dia tinggal di Amerika dan telah pun menjadi wargenegara Amerika dan kini dia tidak boleh kembali ke Malaysia. Jika dia mahu datang ke Malaysia, dia perlu mendapatkan VISA. Ia adalah kerana dia telah mengubah kewargenegaraan. Walaupun pada asalnya dia benar-benar rakyat Malaysia, sekarang dia bukan rakyat Malaysia kerana dia sudah menyerah. Dan saya berkata kepadanya “Padan Muka”. Sekarang, dia sudah 60 tahun dan dia benar-benar mahu kembali. Dan saya berkata kepadanya, "Tidak, awak bukan rakyat Malaysia, kerajaan menghantar anda untuk belajar di Amerika dan kini anda sudah warga Amerika."

            Kepada anda semua, baiklah, cuba untuk mencari semangat anda. Apa yang awak suka. Itu yang terbaik. Perkara yang anda tidak suka belajar, mungkin tidak suka mengambil kursus ini "Penterjemahan Bahasa". Berani untuk menempuhnya. Hanya sedikit lagi. Mungkin satu tahun kemudian atau dua tahun kemudian mungkin anda dapat mencari semangat anda. Dan seterusnya melakukan yang terbaik. Menjadi late bloomer seperti saya. Saya tidak ingin melihat tahap rendah anda seperti saya. Mengapa? Apabila anda mengambil PMR, saya ambil LCE saya tidak mendapat A. MCE saya seperti SPM kalian hanya mendapat satu A. satu sahaja. Itu. Itulah "Bahasa Melayu". Tetapi apabila ijazah saya mendapat dekan setiap semester. Ketika master saya mendapat kelas pertama. Itulah sebabnya mereka mengatakan bahawa ia adalah late bloomer. Cari perkataan late bloomer. Itulah sebabnya saya bangga menjadi sebahagian daripada keluarga itu. Itulah sebabnya saya memberitahu kepada anak-anak saya bahawa semua perkara yang saya dapat memberi kepada mereka seperti pendidikan, saya akan membayar segala-galanya untuk ijazah dan pHd anda, tetapi anda hanya perlu belajar. Saya tidak boleh memberikan apa-apa perkara penting. Sebagai contoh, rumah, kereta, sebenarnya saya memberi mereka satu kereta apabila mereka masuk universiti. Diva. 
            
            Lihat, itu akan menjadi motivasi. Saya katakan ketika anda masuk universiti saya memberikan kereta. Tetapi, saya kata kereta saya pilih. Anda memilih saya mati. Saya beli kereta masing-masing. Dengan syarat anda belajar sehingga akhir. Itulah mengapa anak-anak saya berkata baik-baik saja. Tetapi jika anda ingin pergi ke kelas saya memberikan wang petrol tetapi jika anda ingin pergi ke luar dan tonton filem dengan kereta anda menggunakan wang anda sendiri. Daripada mereka keluar. Itu bagaimana saya mengawalnya. Dan juga mengapa anak-anak saya mempunyai, walaupun yang paling muda Alif dia tidak mendapat banyak A seperti kamu semua, dia tidak mendapat 8A untuk peperiksaan atau ujian. Di UK dia mendapat semua A. Apabila kembali ke Malaysia dia mendapat 2A. Di UK dia lebih baik daripada di sini. Jadi perkara itu hanyalah bekerja keras dan biarkan ia pergi. Tidak saya bermaksud seperti mana-mana toksik atau gosip hanya biarkannya. Jadilah positif dalam kehidupan. Jadi saya belajar dari itu. Anda mesti sangat positif dalam hidup anda di sempadan untuk anda bergerak dan untuk mencapai setiap orang dan membuat diri anda bangga tidak membuat rakan anda bangga, membuat diri anda bangga. Itu semua tentang saya.

Late bloomer
 - A late bloomer is a person whose talents or capabilities are not visible to others until later than usual.
- late bloomer adalah orang yang bakat atau kemampuannya tidak dapat dilihat oleh orang lain sehingga lewat dari biasa.













Nama: Sae Fhean A/P Eh Pal
No. Matrik: 196352
Time: 6:27 pm
Venue: Bilik Alhadi
 Time: 6:27 pm


Venue: Bilik Alhadi

Comments