MANFAAT PENGGUNAAN INSTAGRAM

Menurut Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019), manfaat yang terdapat dalam kesimpulan Bab 4 ialah melalui cerita pendek Instagram dapat memepelajari cara merakam video dan juga menonton cerita pendek Instagram pengguna lain. Selain tu, juga dapat memberi peluang kepada pengguna unttuk membuka hati kepada umum tentang rutin harian mereka dan juga berkongsi pengetahuan mereka kepada pengguna Instagram lain. Seterusnya, mereka juga dapat mempelajari kemahiran dan benda baharu di cerita pendek Instagram. Menerusi Sebab Al-Ali (2014) dan Normaliza Abd Rahim dan Nur Maisarah Roslan (2016) di mana Instagram berupaya meningkatkan penggunaan teknologi. Bagi pelajar pula, cerita pendek Instagram dapat menggalakkan pelajar di sekolah bermotivasi dalam mempelajari kemahiran baharu dan kongsi pengetahuan mereka seperti yang dibincangkan dalam kajian daripada Normaliza Abd Rahim dan Nur Maisarah Roslan 2016. Bagi pengajar pula, cerita pendek Instagram ini dapat membantu mereka mencipta sukatan pelajaran baharu denga memasukkan penggunaan teknologi baharu. Malah, pelajar juga dapat menggunakan teknologi baharu dalam berkongsi pengetahuan kepada orang lain dengan mencipta aura positif dalam video. Akhirnya, menerusi kajian ini juga dapat menyumbang kepada pengguna Instagram dalam menggunakan teknologi dengan cara yang betul.

Rujukan  
Bell, M. A. (2013). Picture This! Using Instagram with Students. Internet@Schools, 20(4): 23- 25.

Normaliza Abd Rahim. (2014). Learning through Blog Writing. Embracing the Technology.        Terengganu: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim. (2019) Eh!!! Media Sosial. Terengganu: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.



Sebah Al-Ali. (2014). Embracing the Selfie Craze: Exploring the Possible Use of Instagram as a Language mLearning Tool. Issues and Trends in Educational Technology, 2(2): 1-16.





Comments